fredag 5 april 2013

Pågående läsning

Trots att jag inte hinner skriva särskilt mycket de här dagarna har det ändå blivit en del läsning när jag har haft möjlighet (på bussen, innan läggdags, etc.). Håller just nu på med Var blev du av Bernadette? av Maria Semple. Har nu kommit lite längre än hälften och hittills gillar jag den skarpt.
 
Den är lite annorlunda uppbyggd eftersom hela berättelsen i princip baseras på mailkonversationer, brev, meddelanden, rapporter och annat. I början tyckte jag att det var lite rörigt (jag blandade ihop alla namn) men jag vande mig och boken är både lättläst och fartfylld. Boken handlar om flickan Bee som har en något annorlunda mamma, Bernadette. Utan att avslöja för mycket så försvinner Bernadette och alla brev och mail är ledtrådar till vad som har hänt och var hon kan befinna sig.
Stor del av detta består av mailkonversation mellan två mammor på Bees skola, som starkt ogillar Bernadette. En annan del består av en konversation mellan Bernadette och hennes assistent i Indien, Manjula, som i princip sköter allt åt Bernadette (som själv är helt oförmögen att prata med andra människor). Den är väldigt roligt skriven men samtidigt tar den upp en del allvarliga saker. Gissar att man ska sympatisera med Bernadette men jag tycker mest att hon är jobbig och för mig blir det här en slags skildring av hur det är att leva med någon som inte är alldeles lätt.  Boken är defintivt läsvärd, den är spännande och man vill verkligen veta hur det går för alla, både Bee, Bernadette och Bees pappa, Elgin.
Mer utförlig recension kommer inom kort J när den är färdigläst.
 
Läste förresten på Breakfast book club (http://www.breakfastbookclub.se/2013/04/02/var-blev-du-av-bernadette/) att det finns ett namn för en sådan här typ av roman: Epistolary Novel. Intressant grej...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar