torsdag 25 april 2013

Lässugen

Ibland kan jag få ett sug att läsa en viss typ av böcker. Under somrarna brukar jag av någon anledning bli lite extra sugen på böcker som utspelar sig i mellanöstern, typ Saudiarabien, Iran eller något annat lite mer exotiskt land. Fråga mig inte varför, tror att det har att göra med att jag någon gång under en ledig solig dag plöjde en sån typ av bok och har trevliga minnen av det. När det är höstruskigt och mörkt är jag extra sugen på vampyrböcker med det obligatoriska tillbehöret - ett stort glas rödvin (och förstås kent eller Lykke Li i bakgrunden). Andra gånger kan jag bli galet sugen på svensk diskbänksrealism och innan jul är det Harry Potter eller annan magi som gäller och under själva julhelgen gillar jag tjocka böcker generellt, till och med en rysk mastodontklassiker kan slinka med.

Nu helt plötsligt kände jag att jag blev himla sugen på att läsa brittisk chic-lit. Ingen aning om varför. Kan ha nåt att göra med att jag hade på "England bakar" på tv:n i bakgrunden när jag målade naglarna alldeles nyss eller så har det kanske och göra med mitt Dublin-besök (irländsk chic-lit är ju fantastisk). Är mer specifikt sugen på lite lyxigare chic-lit som utspelar sig i London. Alltså, behöver inte va über-lyx men ändå några besök till Harrods, lite afternoon teas och lite coola barbesök (uppblandat med pub-besök förstås). Någon som har tips på någon sån bok??


Ah... cravings..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar