torsdag 11 april 2013

Bokcirkelsrapport

Har nu haft bokcirkel i dagarna två, igår var det bokcirkel på jobbet då vi diskuterade Shantaram och idag blev det bokcirkel där vi diskuterade Thérèse Raquin.

Trots att jag inte hade läst hela Shantaram blev det en väldigt givande diskussion också för mig. Vi var alla rörande överens om att Roberts målande bilder av Bombay var både vackra och välskrivna och att boken mestadels var väldigt spännande. Något vi kom in på var dubbelmoralen i boken, huvudpersonen är både bankrånare, heroinist, gängmedlem och  gerillasoldat men samtidigt som han jobbar hårt för slummen och är något av en slags välgörande läkare för slummens invånare. En kollega kom in på filosofin i boken och menade att just den här dubbelmoralen i själva verket var hans sätt att se på livet. Att varje handling huvudpersonen genomförde bidrog till att öka världens komplexitet och att handla fel på så sätt ändå kan vara rätt. Jag gillar verkligen när böcker har filosofiska inslag, det får en att tänka till och det är också perfekt för bokcirklar för det är så tacksamt att diskutera.

Som min barndomsfavorit Spelkortsmysteriet av Jostein Gaarder, åh vad jag älskade den boken! Med den där goda läsken och alla dvärgar. Sen så har vi förstås Alkemisten av Paulo Coelho och Life of Pi som är två favoriter som båda är väldigt filosofiska.

Jag skulle själv vilja ha lite filosofiska inslag i min roman men inser att jag inte är tillräckligt bevandrad i filosofin för att det skulle bli särskilt lyckat. Jag kan nog inte gå in särskilt mycket på djupet utan det skulle snarare bli på nån slags "är-jorden-verkligen-rund-nivå" och då blir det inte särskilt skoj.

Skrivandet de senaste dagarna kan i övrigt sammanfattas i ett ord: OBEFINTLIGT. Jaja, kanske behöver den här läspausen, trivs ändå himla bra med det just nu.

PS. Mer utförlig recension av Thérése Raquin kommer asap!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar