tisdag 26 mars 2013

Nytt jobb!!

Har bestämt mig för att byta jobb och jag har precis sagt upp mig här på byrån... Det här jobbet är mitt första riktiga heltidsjobb så det var definitivt ett stort steg för mig och det är väldigt många blandade känslor just nu.

Jag har funderat på det här fram och tillbaka. Grejen är att jag kommer att gå ner i lön en del och min nya tjänst kanske inte är lika "cool" (om något juristjobb egentligen ens kan betraktas som coolt, tvivlar på det...) men jag kommer fortfarande att ha ett intressant och utmanande jobb och det viktigaste av allt, betydligt mer humana arbetstider. Sedan jag började skriva har jag insett att det är skrivandet som får mig att må som allra bäst. De perioder när jag har jobbat som en gnu och inte fått en rad skrivet har jag inte alls mått bra. Nu beror inte det bara på de icke-skrivna sidorna utan under dessa perioder så är det i regel minimalt med sömn, man äter alla måltider på kontoret,  det finns ingen tid för vänner, familj och träning och det funkar helt enkelt inte för mig.

Så... jag ser det här som en nystart. Och för mig är det rena rama lyxen att få veta att jag kan vara hemma klockan sex varje kväll! Tänk vad många skrivtimmar jag kommer att ha. Nu finns det liksom inga ursäkter längre.

Och nu är det firande i dagarna tre: igår var det champagne på Riche (en himla trevlig tradition jag och en kompis har börjat med), ikväll blir det burgare och rödvin på AG med pojkvännen och imorn blir det middag med en kompis som också precis har sagt upp sig. Behöver nog inte understryka att jag älskar att fira. Skulle typ kunna fira att solen har gått upp idag igen, bara för att ha något att fira.

10 kommentarer:

  1. Du är så klok som inser att livet har andra värden än ett välbetalt arbete. Jag tror att du har gjort helt rätt val att göra det du drömmer om. Fler borde ta tag i sig själva och göra något åt sina liv och följa sina drömmar innan de drunknar stress. Ditt nya liv är verkligen värt att fira så skål på det =).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för de peppande orden! Ja, jag känner att det här är helt rätt. Känner mig så harmonisk nu när jag vet att det kommer bli skillnad :)

      Radera
  2. Bra val! Alltså jag tror också att man behöver fundera på hur man använder sin tid, det är klart att man gärna behöll pengarna, men om man mår bra av nåt då ska man gå på den känslan. Bra gjort alltså och också modigt, tufft! Fira på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :). Jo, så är det nog.. Har även pratat en del med vänner och kollegor som är i samma sits och man inser mer och mer hur mycket man värderar sin tid och att det är så mycket annat i livet som är värdefullt.

      Radera
  3. Håller med mina vänner ovan. ibland betyder tid mer än reda pengar. gick själv ner lite i tid på mitt senaste jobb för att ha mer ork och tid för skrivandet och det var det absolut värt. så jag förstår precis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag kommer att få så mycket på köpet - mer tid till träning, vänner och familj. I det långa loppet funkar det nog inte att jobba som en galning. Kanske funkar för vissa men inte för mig..

      Radera
  4. För drygt ett år sen gjorde jag samma sak. Jag sa upp mig från en heltidstjänst - det blev ju aldrig någon ork kvar till skrivandet! Dessutom var jag alltid trött och stressad och det gick ut över man och barn. Inte kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett klokt val! Jag kommer fortfarande jobba heltid men har hittills jobbat mycket mer än heltid, stundvis har det motsvarat typ två heltidstjänster. Inte så kul. Men än så länge har jag inga barn och då hoppas jag att det kommer att funka med heltidsjobb och mycket skrivtid.

      Radera
  5. När man väl bestämt sig blir det bara bra. Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Precis som vi pratade om så vill man ju ha så mkt tid som möjligt till sånt man gillar :). Känns helt rätt det här.

      Radera