lördag 16 mars 2013

Dagens skrivande


Dagens skrivande har gått helt ok och jag har fått en del gjort. Dessvärre är min kära dator inte helt med på att vi ska producera massor idag och blir ständigt överhettad (av allt skrivande?) och stänger ner sig själv. Inte så kul. Så skrivandet har varvats med läsande, en löptur och långkok (ska göra min första chili någonsin).

Och läsandet... oh så nyttigt det är för mitt skrivande, man kommer på så mycket man kan förbättra.

Kort sammanfattning av saker att förbättra:
- Skriva längre meningar: Har insett att jag gillar lite längre meningar med bra flyt när jag själv läser. Helheten blir liksom lite mer... "fyllig", eller hur man nu ska uttrycka det. Jag har dessvärre en tendens att använda alltför korta meningar när jag skriver vilket gör att det blir korthugget och hackigt. Jag gillar allra bäst texter där man kombinerar kortare med längre meningar. Ska försöka öva lite på detta!

- Att inte vara för övertydlig: Detta dilemma vi alla verkar brottas med. Det är ju för tråkigt med övertydlighet!

- Hur min historia ska spänna över olika delar: Tanken är att det här ska bli en trilogi och jag har redan nu planterat några mindre mysterium som ska sträcka sig över de olika delarna. Men det är så jäkla svårt att veta hur man gör detta på ett bra sätt utan att det blir för många småhistorier som inte har någon röd tråd. Måste nog ta mig an en trilogi till läsning snart eller i alla fall en historia som är uppdelad i flera delar för att se hur folk lyckas med detta.


Såhär ser dagens skrivarstuga ut
 

2 kommentarer:

  1. Jag har snarare motsatt problem när det gäller meningarnas längd... de blir gärna lite för långa... En mening i mitt manus är på typ 85 ord, men det var totalt medvetet som jag behöll den, hehehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna riktigt långa meningar blir ofta väldigt effektfulla (om dom är välskrivna) :). Ska försöka lära mig den konsten jag också..

      Radera