fredag 29 mars 2013

Det är så ologiskt ingen fattar utom jag

Det är min största farhåga när det kommer till mitt manus, att allt bara ska bli ologiskt och konstigt. Tänker att det är lätt att det blir så med berättelser som har övernaturliga eller magiska inslag och det är något jag har tänkt på själv ibland när jag har läst sådana böcker. Oftast har jag kunnat köpa det ologiska eftersom berättelsen ändå har varit så pass bra att det inte spelar någon större roll. Men jag är lite rädd för att jag blir insnöad på vissa grejer i min berättelse och själv tycker att saker och ting är självklara medan andra kanske tycker att det verkar helt ologiskt att mina karaktärer beter sig på ett visst sätt eller gör vissa val.  Läste Svenskans recension av filmatiseringen av Stephanie Meyers The Host och det var just detta dom anmärkte på, att det var en hel del som var ologiskt (se recensionen här). "Ologisk sci-fi varvas med unken romantik", inga lovord direkt. Nu vet inte jag hur hennes bok blev mottagen men recensenten verkar oavsett inte särskilt imponerad av själva grundberättelsen.

Och det är ju rätt knepigt alltså... man måste sätta upp vissa regler för världen där de här övernaturliga varelserna existerar och så får man försöka hålla sig till reglerna och inte falla i fällan att hitta på nödlösningar som man tror ska funka just för att allt är lite overkligt.

Jaja, det återstår att se vad andra tycker när manuset är färdigt nog att läsas genom.

4 kommentarer:

  1. Ja, det där låter inte hel lätt, men om det är till någon tröst kan jag berätta att jag har haft precis samma känslor för manus 2 medan jag försökte skriva om den, och det trots att det INTE finns några övernaturliga inslag i den. Då har man definitivt problem... :D Det är i det här fallet testläsare är så bra. helst fler än en, för då får man verkligen svar på vad som funkar och vad som måste förtydligas. Så det är mitt tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, tänkte använda mig av några stycken. Både folk som själva tycker om att skriva och ett par vänner som inte skriver alls. Tänker att det blir lite mer varierande grader av läsandet :)

      Radera
  2. Ja, man brukar tänka på det där med ologiskheterna och magi. Som Kati säger, testläsare är bra, skulle också tillägga att försök gärna hålla dig med en testläsare som är insatt i sånt som innehåller fantastiska inslag. Måste inte vara en fantasynörd, men ditåt gärna. De är väldigt petiga med det ologiska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Tack för tipset, det har du nog helt rätt i. Det är ju nördarna som kan det bäst ;)

      Radera