måndag 8 juli 2013

Avskalad urban fantasy

Avskalad urban fantasy – finns det en sådan genre? Skulle i sånt fall vilja påstå att Sooki Stackhouse-serien är avskalad urban fantasy (har ifos hört att den blir lite väl galen några böcker framåt och nu har jag inte kommit så långt i serien). Twilight-serien är också rätt så avskalad. Precis som Cirkeln. Fantasy-årdran i Cirkeln har liksom en liten touch av skandinavisk minimalism över sig, i vart fall om man jämför med Stad av skuggor av Cassandra Clare som jag läste ut för ett par veckor sedan (första boken i Mortal Instruments-serien precis översatt till svenska).
 
 
 
För er som inte förstår vad jag är ute efter så menar jag på något sätt att motsatsen till avskalad urban fantasy är fantasy-världar där det finns typ trehundra regler och dubbelt så många undantag från alla regler. Stad av skuggor innehåller massor med olika varelser som vampyrer, varulvar, skuggjägare, demoner, undervärldare, älvor, troll, annat konstigt som man inte riktigt vet vad det är, häxor, etc. etc. Det finns tjugo olika typer av knivar och massor med andra vapen som används på olika sätt. Det finns ärr och tatueringar och inristade runor på skuggjägarna som betyder olika saker. Om man blir skadad av en demon kan man läkas från demongiftet men ibland har det gått för djupt, demongiftet alltså, och då kan man inte läkas, om man inte har en speciell brygd från parallellandet som injiceras det med hjälp av spetsen på en av de där tjugo knivarna. Men kniven måste ha blivit smidd av några stympade bröder från en tyst stad som också finn i någon parallell värld.
 
Nu är det inte riktigt såhär men ungefär (minns inte alla regler och undantag i detalj). Men det fina med urban fantasy är ju att när alla regler går ihop så blir det en fin helhet. Stad av skuggor är en väldigt genomtänkt och bra berättelse, spännande från första sidan. Ibland orkade jag inte ta till mig alla olika regler, det blev lite för mycket ibland. Men den var väldigt bra och jag blev sugen på att läsa de andra böckerna i serien.
 
Jag gillar både avskalad och svulstig urban fantasy, tror båda delarna är bra för mitt eget skrivande. Jag gillar det avskalade för då känns den påhittade världen lite mer "trovärdig" och självklar på något sätt. Samtidigt känns befriande med mycket flummande i böckerna, då inser man att man kan flumma hur mycket man vill själv - det är ju författaren som sätter upp reglerna för sin värld. Och undantagen.
 

6 kommentarer:

  1. Håller med till fullo, varje fantasygren har sin charm!

    SvaraRadera
  2. Blir dock mest imponerad av de som lyckas sy ihop en riktig svulsig historia med så mycket onaturliga varelser att man storknar, men ändå köper storyn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Tycker att nästan att sådana böcker är bäst. Dom är så övertygande och genomtänkta att man inte kan göra annat än att köpa hela storyn :)

      Radera
  3. Ja urban fantasy är kul. Inte helt säker på att jag förstår vad du menar med avskalad, utom då i relation till svulstig, men urban fantasy om det är en välskriven berättelse gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar nog mest avskalad i relation till svulstig ;). Välskriven urban fantasy är riktigt bra, både svulstigt och avskalat.

      Radera
  4. Oj, boken lät helt galen när du beskrev den! Men så låter det på de flesta svenska recensioner av boken enligt mig. Mest för att översättningen på boken (enligt mig) har väldigt många onödiga översättningsfeg. Men jag är också en sådan person som är petig när det gäller översättningar! Rekommenderar i alla fall dig att läsa den på engelska.

    SvaraRadera