lördag 29 juni 2013

Älskade Boklördag

Älskar den bilagan, det bästa med lördagens långfrukost. Det dumma är att jag oftast sparar den till sist. Läser hela DN för att sen ha Boklördag att se fram emot och då har hela långfrukosten plötsligt passerat och så ska man iväg på nåt och Boklördag ligger där oläst tillsammans med en ouppdrucken kall skvätt kaffe. Sen tänker jag att jag ska läsa den på söndagen men så händer samma sak igen. Det gamla förnuftiga uttrycket den som spar han har, funkar inte riktigt på mig.

Men nu har Boklördag övergått till Boksommar. Mysigt! Smaka bara på ordet: Bok och sommar, de två sakerna jag gillar allra bäst i ett enda ord och idag blev den utläst (drog ut lite på långfrukosten).

Ett litet tips av allt det läsvärda i Boksommar den här gången var Jonas Thentes text om romanfigurers drömmar. Och då pratar vi inte drömmar som i drömmar och mål utan drömmar man drömmer under natten. Han är inte alls särskilt förtjust i det och tycker att det är lika trist att läsa om romanfigurers drömmar som att lyssna på andras drömmar.  Förstår lite vad han menar, kan vara lite småtrist att läsa om en dröm som egentligen inte har något syfte. Inser att jag har med en dröm i mitt manus som faktiskt inte alls fyller något syfte, har funderat på att stryka den men den har blivit kvar så länge. Den kanske hamnar i urklippsdokumentet. Vem vet - det kanske blir något annat av det sen?

Utläst Boksommar och urdrucken kaffekopp

6 kommentarer:

  1. Jag kan hålla med Thente. Meningslösa drömmar i text är väldigt trist. Men det finns också meningsfulla drömmar. Alltså när de har ett större syfte än att vara att ge info om nåt som karaktären inte lyckas hitta på annat sätt. Så om du har en dröm, se till att den inte är info utan en del av handlingen. Det funkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, ibland kan ju en dröm ha ett syfte. Tror att sfytet med drömmen i mitt manus typ är att hon är lite orolig av sig men är lite osäker på om drömmen verkligen är rätt sätt att gestalta det på.

      Radera
  2. Det är väl som med allt annat, om det inte driver historien framåt kan det lika gärna tas bort. Jag har med drömmar i mitt manus som kommer visa sig ha ett syfte mot slutet. Det är åtminstone min plan! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är låter spännande :). Exakt, min drömscen är nog precis så med det andra, egentligen driver det inte historien framåt..

      Radera
  3. Å, härlig morgon! Inte klok vad jag längtar hem från semestern nu så att det kan bli vardag och textjobb igen. Hoppas du har det bra! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland är det härligt med vardag :). Men hoppas du har haft det härligt uppe i Norr!! Hörs om onsdag, kram!

      Radera