torsdag 1 augusti 2013

Skrivarläger

Den här veckan har jag och Johanna haft skrivarläger, har gått väldigt bra faktiskt. Upplägget har varit som så att vi har setts på morgonen och en bit in på eftermiddagen och så har vi redigerat våra texter och pratat massor om skrivande. Är riktigt stolt över att pratandet mest har hållit sig till skrivande men sen blir det förstås en del annat prat.

Idag är första dagen jag får klara mig utan Johanna (hon håller på med syster-bröllopsplanering för fulla muggar) och jag har spenderat morgonen med långfrukost och har sen gått genom alla anteckningar på datorn och i block som samtliga går under rubriken "Att göra". Och det är mycket "att göra". Inte klar än. Men skrivtid fram till lunch och sen blir det nog lite familjehäng, man måste ju hinna med sånt på semestern också.

Har under morgonen även läst lite i den här fina boken som jag lånade av Johanna, grymt bra med handfasta tips om det mesta med bra och tydliga exempel - Writing Tools, 50 essential strategies for every writer av Roy Peter Clark. Är lite sugen på ett eget ex och den är inte alltför dyr på Adlibris.




Bjuder på en bild på Johannas fina skrivarlya där vi hängde igår:

6 kommentarer:

  1. Nåt tips ur boken som du vill dela med dig av? Jag är nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hittills läst främst om meningsuppbyggnader, att variera längd på meningarna för att få in rytmen, etc. Det är saker man känner till men som man bör påminnas om. Det tips jag tänkt på mest är nog det här med användning av passiva och aktiva verb. Att nästan enbart använda passiva verb när personen i fråga är "ett offer", exempel: "Hon slukades av vattnet."
      Och förstås det vanliga: inte använda adverb. Men det behöver jag påminnas om ;)

      Radera
  2. vad härligt det låter. :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man behöver sånt här. Dels disciplinen men även diskussionerna och peppen :)

      Radera
  3. Ja, visst har vi haft det bra! Blir lite redigerande för min del nu också - på talet jag ska hålla. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör hårt Johanna! Kommer gå urbra :)

      Radera